Rapport “Kalkoen? Hoe gaan we het vaker doen?”

Zo nu en dan zet de BAV projecten uit bij bijvoorbeeld Wageningen Universiteit of de HAS in Den Bosch. In november jongstleden werd door studenten van de HAS een rapport ingeleverd dat betrekking had tot het promoten van het verkoop van kalkoenvlees in de Nederland. Hieronder vind u de managementsamenvatting.

De Nederlandse kalkoenensector staat voor een groot probleem: de consumptie van kalkoenvlees is de afgelopen jaren sterk afgenomen. Dit komt onder andere door de sluiting van de laatste slachterij in Nederland, de grote onbekendheid en het ontbreken van het onderscheidend vermogen. De BAV zit daarom met de volgende vraag: ‘’hoe kan de afzet van Nederlands kalkoenvlees in Nederland vergroot worden.

Het eerste advies is het introduceren van een nieuw concept, te vergelijken met wat het kippenvlees gedaan heeft met de Nieuwe Standaard Kip. Het advies is daarom om ook een soort van Nieuwe Standaard Kalkoen, met een Beter Leven Keurmerk op de markt te brengen, natuurlijk wel onder een andere naam. Hierbij wordt de gangbare kalkoen vervangen door een langzaam groeiend kalkoen. Dit zorgt ervoor dat de kalkoenen een beter leven hebben, zoals meer ruimte per dier en daglicht. Hierdoor wordt er meerwaarde gecreëerd. De kan op deze manier een betere positie in de markt aannemen.

Het tweede advies is leveren aan bedrijven die maaltijdboxen verzorgen. Dit is een trend die in Nederland steeds meer op komt. Door bijvoorbeeld samen te gaan werken met een HelloFresh of een Marley Spoon zal er nog meer ruimte ontstaan voor de afzet van kalkoenvlees. Het laatste advies is het gebruik van social media bevorderen. De impact van de BAV op social media is erg minimalistisch. Een goed voorbeeld hiervan is de Facebookpagina van de BAV. Het enige wat er nu op de Facebookpagina staat, is wekelijks een nieuw recept. Het advies is dus om meer te halen uit social media met behulp van acties of informatie. Er zijn een aantal argumenten op te noemen voor de keuze van bovenstaande adviezen. Het concurreren met buitenlandse kalkoenen is erg moeilijk. Een van de concurrente zijn de Poolse kalkoenhouders, zij kunnen namelijk tegen een lagere kostprijs produceren en daarom ook voor een lagere verkoopprijs het kalkoenvlees verkopen. Daarom is het dus van groot belang om je stukje Nederlands kalkoenvlees onderscheidend te maken van de rest door een nieuw concept. In dit geval dus een soort van Nieuwe Standaard Kalkoen. Supermarkten leggen op dit moment de Nederlandse kalkoen niet in de schappen. Daarom is het belangrijk om nieuwe afzetkanalen te vinden. Vandaar het advies van de maaltijdboxen, zo komt er weer extra plek bij om het kalkoenvlees af te zetten. Tot slot was het een belangrijk argument om meer social media te gebruiken. Er is namelijk veel onwetendheid over kalkoen en met social media is tegenwoordig meer dan de helft van de Nederlanders te bereiken.

Het introduceren van een nieuw concept voor kalkoenen zal wel de enige tijd en moeite kosten, hier zal namelijk een heel aanvraagproces voor nodig zijn. Er zal bij het rijk aangeklopt moeten worden dat er concrete ideeën zijn voor een nieuw concept, waarop er vervolgens afspraken gemaakt zullen moeten worden. Daarentegen is het gebruik maken van maaltijdboxen en social media een makkelijkere actie, dit kan redelijk snel geregeld worden. Voor de maaltijdboxen moet er contact opgenomen worden met bijvoorbeeld HelloFresh om te bespreken of zij hiervoor open staan. Tot slot is het een goed idee om een specialist in marketing of een specialist op het gebied van social media, het online-netwerk van de BAV te laten analyseren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s